doa selepas solat

salam kepada pembaca sekalian,
 
bersama ini saya kepilkan doa yang diamalkan oleh Rasullullah SAW selepas solat yang saya ambil dari kitab Riyadus Solihin karangan Imam Nawawi untuk diamalkan saudara/i sekalian. Doa ini agak panjang kerana ianya gabungan doa-doa ringkas Rasulullah SAW semasa hayat baginda, diharap perkongsian ini dapat memberi manfaat kepada kita.
 
ALLAH SWT BERFIRMAN MAKSUDNYA:
'' DAN TUHAN KAMI BERFIRMAN; BERDOALAH KEPADAKU NESCAYA AKAN KU PERKENANKAN DOA KAMU...(SURAH GHAAFIR 40:60)
  
RASULULLAH SAW BERSABDA MAKSUDNYA: 
''DOA SESEORANG HAMBA DARIPADA KAMU TENTU AKAN DIMAKBULKAN SELAMA DIA TIDAK MINTA SEGERA DIKABULKAN DENGAN MENGATAKAN 'AKU SUDAH SERING BERDOA KEPADA TUHANKU, TETAPI MENGAPA BELUM JUGA DIKABULKAN.'' ( RIWAYAT BUKHARI DAN MUSLIM)
 
GABUNGAN DOA AMALAN RASULULLAH S.A.W
 "Ya Allah, sesungguhnya saya memohonkan kepadaMu akan petunjuk, ketaqwaan, dapat menahan diri dari melakukan kemaksiatan serta kekayaan - cukup dari kekurangan sehingga tidak meminta kepada orang lain." Ya Allah, berikanlah kepada saya pengampunan, kerahmatan, petunjuk, kesihatan dan rezeki. "Ya Allah, perbaguskanlah untukku akan agamaku yang itu adalah pegangan perkaraku, perbaguskanlah untukku duniaku yang di dalamnya adalah ke-hidupanku, juga perbaguskanlah akhiratku yang di dalamnya itulah tempat kembaliku. Jadikanlah hidup ini sebagai tambahan bagiku dalam segala kebaikan dan jadikanlah kematian itu sebagai istirahat untukku dari segala keburukan. Ya Allah, sesungguhnya saya mohon perlindungan padaMu dari kelemahan dan kemalasan, kelicikan, usia terlampau tua dan kikir. Saya juga mohon perlindungan padaMu daripada siksa kubur dan saya mohon perlindungan pula padaMu dari fitnahnya hidup dan mati." "Juga dari beratnya beban hutang dan dikalahkan oleh orang-orang - yakni jangan sampai berbuat kezaliman ataupun dizalimi orang lain." Ya Allah, sesungguhnya saya telah menganiaya diriku sendiri dengan penganiayaan yang banyak sekali dan tidak dapat mengampunkan semua dosa itu kecuali Engkau, maka berikanlah untukku pengampunan dari hadhiratMu dan belas kasihanilah saya, sesungguhnya Engkau adalah Maha Pengampun lagi Penyayang
Ya Allah, ampunkanlah untukku kesalahan-kesalahan yang saya lakukan dahulu atau yang saya lakukan kemudian - yakni sesudah saat ini, juga yang saya sembunyikan serta yang saya tampakkan dan apa-apa yang Engkau lebih mengetahui tentang itu daripada saya sendiri. Engkau adalah Maha Mendahulukan serta Maha Mengakhirkan dan Engkau adalah Maha Kuasa atas segala sesuatu."
Ya Allah, berikanlah kepada jiwaku ini untuk dapat bertaqwa kepadaMu, juga sucikanlah jiwaku itu karena Engkau adalah sebaik-baik Zat yang dapat menyucikannya. Engkaulah yang Maha Menguasai serta yang menjadi Tuhannya. Ya Allah, sesungguhnya saya mohon perlindungan kepadaMu daripada ilmu pengetahuan yang tidak bermanfaat, dari hati yang tidak dapat khusyu',dari jiwa yang tidak puas-puas dan dari doa yang tidak dikabulkan Ya Allah, cukupkanlah, saya dengan memperoleh apa-apa yang halal daripadaMu untuk tidak sampai melanggar apa-apa yang menjadi keharamanMu dan perkayakanlah diriku dengan memperoleh keutamaan daripadaMu sehingga tidak memerlukan yang selain daripadaMu."
Ya Allah, berikanlah ilham padaku berupa kelapangan jalanku dan lindungilah saya dari kejahatan diriku sendiri. "Ya Allah, sesungguhnya saya mohon kepadaMu apa-apa yang menyebabkan datangnya kerahmatanMu dan apa-apa yang menyebabkan pengampunanmu, juga selamat dari dosa dan memperoleh dari semua kebaikan, demikian pula berbahagia dengan syurga dan selamat dari siksa api neraka."
(DIPETIK  DARI  KITAB  RIYADHUS  SOLIHIN IMAM  NAWAWI)

Post a Comment

0 Comments