kejadian manusia dan qada qadar





Tahap pertama

Nutfah: yaitu tahap pertama dimulai setelah pembuahan atau minggu pertama. Itu dimulai setelah terjadinya pencampuran air mani

Maksud firman Allah dala surah al-Insan: 2

"Sesungguhnya Kami telah menciptakan manusia dari setitis mani yang bercampur yang Kami (akan mengujinya dengan perintah dan larangan), karena itu Kami jadikan dia mendengar dan melihat"

Menurut Ibn Jurair al-Tabari, asal kata nutfah adalah nutf artinya air yang sedikit yang ada di dalam suatu wadah apakah sumur, tabung dan sebagainya. Sementara kata amsyaj berasal dari kata masyj yang berarti pencampuran

Pada makna kata tersebut maksud ayat di atas adalah sesungguhnya Kami (Allah) menciptakan manusia dari air mani lelaki dan air mani perempuan.

Dari nutfah inilah Allah menciptakan anggota-anggota yang berbeza, perilaku yang berbeza serta membuat lelaki dan perempuan. Dari nutfah lelaki akan terbentunya saraf, tulang dan fakultas, sedangkan dari nutfah perempuan akan terbentuknya darah dan daging.

Tahap Kedua

Alaqah: Tahap pembentukan alaqah adalah pada akhir hari ketujuh. Pada hari yang ketujuh telor yang sudah dibuahi itu akan tertanam di dinding rahim . Setelah itu Kami mengubah nutfah menjadi alaqah.

Firman Allah yang artinya

"Kemudian Kami mengubah nutfah menjadi alaqah"

al-Mukminun: 14

Kebanyakan ahli tafsir menafsirkan alaqah dengan makna segumpal darah. Ini mungkin dibuat berdasarkan pandangan mata kasar. Alaqah sebenarnya suatu benda yang amat seni yang diliputi oleh darah. Selain itu alaqah memiliki beberapa maksud:

sesuatu yang bergantung atau melekat
pacat atau lintah
suatu gumpal atau benjolan darah
Tingkat alaqah adalah tingkat pada minggu pertama sampai minggu ketiga di alam rahim.


Tahap Ketiga

Mudghah: Pembentukan mudghah dikatakan terjadi pada minggu keempat. Kata mudghah disebut sebanyak dua kali di dalam al-Quran yaitu surat Al-Hajj ayat 5 dan surah al-Mukminun ayat 14

Firman Allah yang artinya

"Lalu Kami ciptakan darah beku itu menjadi segumpal daging"

al-Mukminun: 14

Diperingkat ini sudah berlaku pembentukan otak, saraf tunjang, telinga dan anggota-anggota yang lain. Selain itu sistem pernafasan bayi sudah terbentuk.Vilus yang tertanam di dalam otot-otot ibu kini memiliki saluran darahnya sendiri. Jantung bayi itu mulai berdengup. Untuk perkembangan selanjutnya, darah mulai mengalir dengan lebih banyak lagi kesitu untuk memasok oksigen dan nutrisi yang cukup. Menjelang tujuh minggu sistem pernafasan bayi mulai bekerja sendiri.

Tahap Keempat

IZAM DAN Lahm: Pada tingkat ini yaitu minggu kelima, keenam dan ketujuh adalah tingkat pembentukan tulang yang mendahului pembentukan oto-otot. Bila tulang belulang telah dibentuk, otot-otot akan membungkus rangka tersebut.

Firman Allah yang artinya:

"Lalu Kami mengubahkan pula mudghah itu menjadi izam da kemudiannya Kami membalutkan Izam dengan daging"

al-Mukminun: 14


Kemudian pada minggu ketujuh terbentuk pula satu sistem yang kompleks. Pada tahap ini perut dan usus, seluruh saraf, otak dan tulang belakang mulai terbentuk. Bersamaan dengan itu sistem pernafasan dan saluran pernafasan dari mulut ke hidung dan juga paru-paru mulai terlihat. Begitu juga dengan organ reproduksi, kalenjar, hati, buah penggang, kandung urin dan lain-lain terbentuk dengan lebih sempurna lagi. Kaki dan tangan juga mulai tumbuh. Begitu juga mata, telinga dan mulut semakin sempurna. Pada minggu kedelapan semuanya telah sempurna dan lengkap.sistem pernafasan bayi mula berfungsi sendiri.

Tahap Kelima

NASY'AH KHALQAN akhar: Pada tahap ini yaitu pada minggu kedelapan, beberapa perubahan lagi terjadi. Perubahan pada tingkat ini bukan lagi embrio tetapi sudah masuk ke tingkat janin.Pada bulan ketiga, semua tulang janin telah terbentuk dengan sempurnanya Kuku-kukunya pun mulai tumbuh. Pada bulan keempat, pembentukan plasenta menjadi cukup lengkap menyebabkan saldo pranatel bayi dalam kandungan hanya untuk menyempurnakan semua anggota yang sudah ada. Meskipun perubahan tetap berlaku tetapi perubahannya hanya pada ukuran bayi saja.

Tahap Keenam
NAFKHUR-RUH: Yaitu tingkat peniupan roh. Para ulama Islam menyatakan roh ditiupkan ke dalam jasad yang sedang berkembang? Mereka hanya sepakat mengatakan peniupan roh ini terjadi setelah empat puluh hari dan setelah terbentuknya organ-organ tubuh termasuk organ seks. Nilai kehidupan mereka telah dimulai sejak di alam rahim lagi. Ketika di alam rahim perkembangan mereka bukanlah proses perkembangan fisik semata tetapi telah memiliki hubungan dengan Allah melalui ikatan kesaksian sebagaimana yang disebutkan oleh Allah di dalam al-Quran surah al-A'raf: 172. Dengan ini roh dan jasad saling bantu membantu untuk meningkatkan martabat dan kejadian insan disisi Allah swt.

Antara hadis yg berkaitan kejadian manusia dan qada qadar

40 hari berupa nutfah
manjadi alaqah (segumpal darah)
da menjadi mudghah(segumpal daging)
kemudian Allah utuskan malaikat utk tiupkan Roh
dan dituliskan 4 perkara
rezekinya,ajalnya,amalanya,dan qadak dan qadarNya
demi Tuhan yg tiada Tuhan selainNya
sesungguhnya ada dikalangan kamu yg beramal soleh
sehingga jaraknya hanya sehasta dengan Syurga
namun qadak yg tertulis
dia akan kerjakan amalan ahli neraka
dan dia akhirnya dimasukkan ke dalam neraka
sesungguhnya ada dikalangan kamu yg mengerjakan amalan ahli Neraka
sehingga jaraknya hanya sehasta dengan Neraka
namun qadak yg tertulis
dia akan kerjakan amalan soleh
dan dia akhirnya dimasukkan ke dalam syurga

(riwayat Bukhari 3036)


kesimpulan dan peringatan bersama, penciptaan manusia adalah tanda kebesaran Allah SWT dan sebaik-baik manusia adalah orang yg bertakwa.Setiap amalan baik yg kita lakukan hendakla ikhlas demi Allah dan sekiranya kita byk melakukan amal ibadat hendaklah kt tawaduq(merendah diri) dan istiqamah(berterusan) melakukanya...janganla kita merasa bangga dengan amalan kita seperti yg dilakukan Iblis...Sesungguhnya Iblis dulu adalah ketua malaikat dn sentiasa besujud pd Allah SWT tetapi kerana bangga diri Iblis kini mendapat kutukan laknat dr Allah SWT....

ingatlah walaupun kita berjumpa dengan saudara kita yg jahil tentang agama,doakan kebaikan untuknya agar diberi hidayah oleh Allah SWT agar bertaubat...kalau kt berdoa yg baik unt saudara kt, para malaikat pun doakan yg baik unt kita...mudah je apa yg Rasulullah SAW ajar kan..

xplu kt nk menjadi hakim...xplu mengutuk dan mengumpat buka aib org lain...jika kt menjaga aib saudara kt,Allah akan tutup aib kita juga...

biarlah Allah YaAziz YaHakim yg uruskannya...yg pnting kt doakan yg baik untuknya dan bersangka baik untuknya..moga kt semua tidak tergolong dalam golongan yg tersungkur di depan pintu syurga....amin
wallahualam

Post a Comment

0 Comments